30 Januari

Hello!
Shit, jag och Ellen har suttit och raknat pa hur lange vi har varit borta och det har redan gatt over 1 manad!! Tiden gar sa himla fort alltsa.
Vi ar fortfarande kvar i Unawatuna, Ellen har bestamt sig for att ta dykarcert har sa vi blir kvar i 3 dagar till.
Dom senaste dagarna har vi inte gjort sa mycket mer an att solat, badat och dykt :) Det ar inte som att dyka hemma i Sverige precis, med en snabbis genomgang kandes det att det var over 2 ar sedan jag var i vattnet med utrustningen sedan sist! Sa forsta dyket var det inte sa mycket att se.. men det andra dyket var oslagbart :) sa himla mycket fiskar, blackfiskar, sjogurkor, skoldpaddor och gud vet allt vad vi sag :) Det absolut basta var nar han jag dok med gick ner och skar bort lite ostron fran botten, direkt var det typ 1000tals fiskar runt oss och alla ville smaka :) jag fick mata hur manga "hajfenor" som helst, ni vet dom i hitta nemo filmen... sjuuukt haftigt!
Sa med 3 dyk kvar ar hag spand pa vad morgondagen har att erbjuda. kanns som att det snart ar dags for en till fest! Fast jag tror det far vanta tills vi kommer till Hikaduwa och Ellen ar fardig med dykcertet.
Ahh, som ni ser ar det inte sa mycket mer an dykning som snurrar i vara huvuden just nu :)
Nu ska jag ga och kopa chocklad! Hoppas allt ar bra med er hemma, jag sag precis snon i webbcamen och jag ar maste faktiskt saga att jag trvis helt okej har i varat 33 gradiga Sri Lanka! ;)

27 Januari

Har har ni alla bilder jag har lagt upp pa facebook, det gar mycket snabbare att lagga upp dar! kika pa lanken sa far ni se Sri Lanka bilderna :)

Tjabba pa er!
Ett snabbt internet verkar inte finnas i det har landet heller, men sa fort jag kommer at ett ska jag ge er alla underbara bilder jag har tagit.
Tva dagar till har gatt i Sri Lanka och det har varit fullproppat pa shemat, dag nr 1 tog vi oss fran Nuwaraeliya till Adam's peak, om jag bortser fran nattbussturen i Indien sa var nog det har den varsta bilturen jag har varit med om.. ja ni sag ju i forra inlagget, vi var uppe pa over 6000 meter och korde pa, ja.. jag vet inte ens om jag kan kalla det vagar men nagon form av stig. val framme at vi middag (alltid ris och curry i det har landet) och sedan gick vi och la oss.
02.00 ringde klockan och det var bara att slanga pa sig joggingskorna, fleecetrojan och pa med det basta humoret for nu skulle vi bestiga berg!
Jag lovar er att jag aldrig mer ska klaga over trappor, Oslo och ondinsgate 16 forlat for alla bannord over 6e etagen utan hiss.
Det tog inte lang tid innan jag och Ellen insag att det faktiskt var trappor hela vagen upp pa toppen.. och om vi var nara och bryta ihop efter forsta delen tog vi oss faktiskt upp pa toppen. Dar vi mottes av det kandes som halva Sri Lankas befolkning, berget ar heligt for dom och hogst upp har dom ett stort tempel sa dom var inte dar for att enbart se soluppgangen som vi var.
Det var bland det vackraste och haftigaste jag har upplevt i mitt liv, vi stog dar hogst uppe pa toppen tillsammans med munkarna, det spelades hog musik i form av trummor och alla stog och bad och sa helt plotsligt ser man ljuset komma. Det gar inte att beskriva men det var magiskt!
Dag nr. 2 (idag) har vi varit till Yala Nationalpark
Aterigen en tidig morgon och klockan ringer 04.30 och en halvtimme senare sitter vi i bilen pavag in i parken.
Vi sag en massa olika faglar i fargglada farger, vattenbufflar, krokodiler, odlor, hjortar och en massa mer djur.. men det basta av allt, hor och hapna vi sag faktiskt en LEOPARD!!!! :)
vi aker dar i godan ro och sa helt plotsligt tvarnitar chafforen och vander snabbt som attans och kor fortare en fortast och dar star redan nagra bilar och sa tillsist far vi se den, den smog pa en hjortflock.
Dom har fem dagarna som vi har akt runt i landet har varit dom basta i mitt liv.
jag lovar att ni ska fa se bilder sen nar internet ar snabbare, nu har vi iallafall landat i unawatuna och ska stanna har i 5 dagar! forhoppningsvis lara oss surfa ;)

24 Januari

Jag vet inte ens vart jag ska borja nagonstans...
Chennai ar en kaotisk stad precis som bombay, dock inte lika stort men tillrackligt stort for att vi skulle hinna trottna efter en och en halv dag dar.
Det forsta vi mottes av pa morgonen den 23 januari var att varat flygplan var installt.. det hade slutat flyga sedan lang tid tillbaka... PANIK! En fly forbannad Ellen fick folja med nagon gubbe som jobbade pa flygplatsen medans jag stog kvar med all packning tillsammans med en annan, under dom 10 minuterna som Ellen var borta hade han hunnit fragat ut mig om hela mitt liv, haha dom ar allt bra underbara i det dar landet :P
Efter manga om och men fick vi tillsist boka om flyget till ett annat som skulle ga ungefar samma tid sa det loste sig tillslut! :)
1 timme senare anlander vi till Colombo och darifran bokar vi en taxi for fem dagar som ska kora oss runt har :)
Och nu sitter jag har... pa 6178 meter over havet i varat hotell i mitten av Sri lanka. Det har nog varit den haftigaste dagen i mitt liv,
imorse vaknade vi upp i staden Candy, 1 timme darifran mitt ute i ingenstans lag sjukhuset.. Jag svavar pa maln alltsa!!
Elefantsjukhuset, dom tar hand om elefanter som har blivit skadade och som inte har nagon mamma eller andra problem. Allt ifran en 8 dagars gamal babis som inte har nagon mamma till elefanter som klivit pa bomber ute i djungeln fanns dar. Det ar varkligen underbart att se! Det basta av allt var att alla gick losa, inga kedjor eller nagoting som man har satt pa andra stallen, nar klockan blev 11 var det dags for alla elefanter (det fanns ca 60-70 stycken) att ga ner till floden for att bada. da stangde dom av vagen i hela byn och sen var det bara att passa sig for da blev det elefantrusning! :)
Vad mer kan jag saga en att jag alskar det har landet? lanskapet ar helt enromt.. allt ar bara bast, det finns sa sjukt mycket att beratta men jag lagger upp lite bilder istallet, en bild sager ju mer en 1000 ord...:P

Vackra Sri Lanka

Mordarblicken pa dom som gar forbi!:P

Har ar en liten del av hela omradet dom har :)

Underbart

UNDERBARA DJUR :D

Rusning, alla ska bada :)

badtime for alla :)

Det gar alldeles for segt att ladda upp bilderna, ni far se fler senare :) godnatt!

24 Januari

Har kommer lite bilder som jag lovade sedan hejda festen i Goa!

Alla vara underbara vanner pa saxony :)

i bilen pa vag till palolem :P

Kungen i baren :D

Den hoga fransmannen som spadde mig

Soluppgangen i Palolem beach!

och nar vi var pavag hem tog bensinen slut haha, tur att han hade en extra "dunk" dar bak :P

21 Januari

Tjabba!
Sista dagen i Goa och imorgon tidigt lamnar vi den har underbara staden med flyg och landar 1 timme senare i Chennai och sedan vidare pa sondag till Sri Lanka och Colombo :)
Det ska bli kul att se nagot annat men samtidigt ledsamt att behova lamna allt har. men det finns gott om tid och jag kommer alldeles sakert att komma tillbaka hit nagon mer gang i livet :)

Annars hade vi avskedsfest i forrgar :P vi drog ivag till samma stalle som sist, dock med taxi den har gangen! inga fler motorcykelturer i morkret!
Det skalades och skrattades.. vi traffade for forsta gangen sedan vi kom hit en massa svenskar, for att inte tala om norrbaggen och den hoga fransmannen som spadde mig:P haha det var minst sagt en galen kvall och om ni tyckte det lat sent att komma hem vid 5 i det forra inlagget sa var det inget mot iforrgar, vi sag soluppgangen pa stranden tillsammans med alla andra manniskor som var kvar pa baren och nar vi tog en tuktuk hem motte vi barnen som var pavag till skolan, helt gaaaaaalet :P ahh vad jag alskar goa!
Jag lagger ut bilderna fran kvallen nasta gang jag har tillgang till dator.. det blir formodligen inte forens i Sri lanka men tills det.. Ha det underbart! :)

18 Januari

Hej pa er :)
Har sitter vi dodstrotta efter gardens aterigen spontana utgang!
Vi har kommit pa ett det ar dom som helt klart blir bast :)
Killarna som ager hotellet vi bor pa ar helt underbara, vi borjade kvallen med en massa spel, finns i sjon (in the lake), vand tia och fyra irad gick glodhett pa Agonda beach igar alltsa!
Ellen som annars har fatt suttit bakom mig pa mopeden bytte chaffor till en lite mer rutinerad och galen (jag kan inte skriva hans namn...) och jag fick ta motorcykeln med Vishal... behover jag saga att det var en galen aktur till Palolem. Dom tog med oss till den enda baren som fanns pa stranden och dar samlades alla pa ett och samma stalle!
Ellen och jag briljerade pa biljard och efter den forsta rundan forsokte Vishal lite fint komma med det dunderbra forslaget att vi kanske skulle byta lag. Jag fattar inte vad det var for fel pa det dar bordet alltsa...........
Ja jag vet inte hur jag ska gora en alldeles for lang natt i korta drag, men en massa galna manniskor! Bade indier, engelsman och ja vet allt vad som fanns pa det stallet!
Jag alskar att utestallerna har oppet dygner runt har, nar klockan var 05.00 (vara stackars vanner skulle upp och jobba idag) drog vi oss till baka hem och avslutade kvallen med ett nattdopp i havet tillsammans med det finaste manskenet jag nagonsin har satt!
Jag alskar livet har!!

Har kommer lite bilder sedan gardagen ;)

Vishal lar oss nagot kortspel och Ellen vill inte att han ska se pa hennes kort eller nagot? haha

Mohito :)

The monkey som vi traffade pa baren :D

Han jag inte kommer ihag vad heter :P

Vishal :)

engelsmann, vishal och jag :)

16 Januari

Heeej!
Nu har det hant massor sedan jag skrev har sist. For det forsta sa har vi flyttat fran norra goa till sodra.. en bilresa som nog skulle ha tagit ca. 3 timmar om en normal svensk manniska skulle kora pa dom har vagarna, iforrgar nar varan taxidriver korde oss tog det ca. 1 1/2 timme.. behover jag saga aterigen att dom kor som att det var deras sista dag i livet har?
Den sista dagen i norra goa hade vi bokat elefantturen, en heldag mitt ute i djungeln dar vi borjade turen med att se ett tempel och en en by som lag mitt ute i ingenstans... det ar lika roligt nar invanarna tittar pa oss som att vi vore fran en annan planet :P Sedan gick bilturen mot en chashewnotsfabrik, dar fick vi se hur det gar till fran att noten hanger i tradet till att den kommer till sverige typ :P en jakla process! Efter det akte vi till spicegarden dar dom visade oss allt fran vaniljkryddor till annanasfrukt, for att inte glomma den storsta spindeln jag har sett i hela mitt liv!
Sist men inte minst var det antligen dags for det vi hade vantat pa hela dagen och det var elefanterna...vilket blev lite av en flopp, vi bada hade sett fram emot en riktig tur i djungeln men sa blev det inte, ca 500 meters gang och sedan var vi fardiga. Bade jag och ellen tyckte mest synd om dom stackars djuren, neej nasta gang blir det en riktigt elefanttur i djungeln.. antingen pa sri lanka eller i thailand :)

Efter enheldag pa stranden igar ar jag numera den rodaste manniskan i Indien och har forbjudit mig sjalv att vara i solen dom narmsta dagarna :P aven om jag brot loftet ganska snart eftersom vi hyrde en mopped och akte till Cola beach sa sent som for nagra timmar sedan. Det var ivartfall vart det! Sjukt fin strand, vi hyrde en kajak och paddlade langs lagunen :)
Nu ar vi tillbaka i Agonda och ska snart kaka middag och mysa till solnedgangen.

Har kommer lite bilder :)

Templet som var med i turen

chasewnotsfabriken

en massa notter!

Spice garden

Spicegarden och jatte spindeln!

spicegarden, Annanasplanta

Elefantturen

dusch med elefanterna :)

varat hem den kommande veckan!

Inne i varat strandhus

redface nr. 1 och dom galet goda sma bannanerna!

Cola beach

Lagunen pa cola beach

Sadar, se och njut :)

om 10 mintuer gar solen ner! Nu ska vi springa och ata middag och sedan far vi se vad som hander, kanske en ol eller tva? :)
ha en trevlig kvall

13 Januari

Tjaabba!
Dagarna springer ivag och snart lamnar vi varat underbara hotell som vi har bott pa i en vecka, det har hunnits med mycket alltsa. Magsjuka har kommit och magsjuka har gatt, vi har hyrt en moped i tva dagar och tagit oss upp till Arambol. Jag ar faktiskt riktigt stolt overmig sjalv som lyckas kora i vanstertrafik bland en massa (och da menar jag varkligen massa) galningar som finns overallt pa dom har sma vagarna.. ar det inte manniskor eller lastbilar som tar upp hela vagen sa ar det hundar eller kossor.
Idag trodde jag faktiskt att vi skulle bli uppaten av en hund nar vi korde, shit alltsa.. djurvan som man ar, jag tycker ju att alla ar sa oerhort sota och ar man sot ar man formodligen snall ocksa..det fick vi lara oss idag att sa ar inte fallet. Vi hade precis varit uppe pa en stort berg och sett pa ett fort som lag dar och det var inga problem att ta sig upp dig.. fast da var inte hunden dar heller... pa nervagen (det ar brant som faaaan, ursakta svordomen) och fort gar det ocksa sa moter vi den stora hunden mitt pa vagen och jag sager till Ellen som sitter bakom mig att den sag lite arg ut, nar vi ar 10 meter ifran den gar den typ till anfall.. Ellen skriker at mig att jag ska kora och det gor jag, som att det inte nog gick tillrackligt fort.. GAAAHH jag var radd alltsa, forst kommer vi i fullgas pa moden och efter oss kommer en ilsken hund. Som tur var stannaden den tillslut och vande om men fy alltsa!
Annars leker Goalivet alltsa, idag har vi legat pa stranden i Lilla Vagator och nu ska vi snart kaka pa en Grekiskrestaurang som Carina har tipsat oss om :) Imorgon ar det antligen torsdag och det har vi vantat pa med spanning!! vi ska namligen ut en heldag i djungeln och rida pa elefanter :D:D kl. 8.30 hamtar dom oss pa hotellet sa ikvall blir det att sova tidigt! Det blir sista dagen har uppe i norra Goa for pa fredag aker vi ner mot Sodra sidan och Agonda beach :)
Nuu ar jag hungrig, hoppas allt ar bra i Sverige och Norge :)

8 Januari

Har kommer lite bilder! :)

Forsta dagen i Bombay, och man ser typ 500 meter framfor sig for alla ackliga avgaser

Bombay :)

Stranden i Bombay

Och har kommer en bild i den forsta och absoluts sista nattbussturen i mitt liv!

angligen i underbara goa och har i Anjuna :)

Anjuna

solnedgang i calangute

Calangute

haha jag lar ryssen och varan servitor hur man lagar pappersflygplan med servetter :P

har ar hotellet vi bor pa just nu :)

och varan lovley pool!

vi forsoker ocksa lara os hindi! haha

haha aterigen visar jag vinnarinstingtsidan! det slutade med vinst sa jag ar nojd ivartfall!

haha!

the gaaaaang

haha och jatte bettet pa nasan!

vara nya indiska kompisar :)

Nu ska jag springa hem till hotelletoch sedan ska vi ut och ata middag, det gick sjukt segt att ladda upp bilder pa datorn har! men nu far ni se pa nagra ivartfall :)
Tjaotjao

6 Januari

Varma halsningar fran baga dar vi nu har flyttat till, det skabbiga hostlet har nu bytts ut mot ett jatte fint hotell med pool och enligt dom som ager det 20 m till stranden, fast jag skulle nog ha sagt 100 :P det ar frascha rum och allt ar bara perfekt. vi betlar 500 rupees var och det ar ca. 50 kr var. Ellen ar en hejjare pa att pruta sa vi far tacka henne :)
Igar korde vi en liten utgang for att prova hur drinkarna smakade och dom far mycket val godtkant, det var en sjukt rolig kvall och det slutade med att vi blev servitrisens nya "best friend" haha, han bjod oss pa massa goda drinkar:)... haha servetvikningar och rocken raaaaaaaal med ryssen far vi inte heller gloma. Det var alltsa en minnesvard kvall, dock var morgonen inte lika rolig. men nu mar vi bra och har legat pa stranden hela dagen :)
Ska lagga upp bilder imorgon!
Nu ska vi kila och fixa sa vi far en tur i djungeln med elefanterna :)
Vi hors imorgon :) byeeee

4 Januari

Men tjabba alla dar hemma i kalla Sverige.
Jag vill bara meddela er att jag faktiskt ar i Indien nu!
Flygresan ner gick jatte bra, forst till Istanbull och sedan vidare till Bombay...att lyssna pa en snarkande kvinna (som lat som 10 man) kan ha varit det fantastiska pa hela resan for att inte tala om det skrikande och bajsande lilla barnet vi hade framfor oss. haha jag varkligen alskar att flyga.
Hur som helst vi kom ivartfall fram till Bombay efter 10 passkontroller och all annan sakerhet som fanns pa den flygplatsen.
Forsta dagen i Bombay och vi tog en taxi runt hela staden for att se allt som fanns, med alla 16 miljoners blickar pa oss  verkar det som att dom aldrig har sett en vit manniska forut.
Det blev ett kortvarigt besok i den dimmaga och katastrofala staden for att sedan ta nattbussen mot Goa inatt. En busstur som skulle ta 12 timmar blev visst utdragen till 15 bara....Nar vi nu kommit fram till hotellet ser jag att jag har tva feta ser ut som snoloppsbet fast stora som en fem kr pa ryggen, och nu ser jag att det har ploppat upp en pa armen ocksa. underbart! :P bedbugs formodligen.. halleluja!
Det var ivarejefall den forsta och sista nattbussturen jag har akt.
Nu ar vi i underbara Goa och imorgon ska vi aka moppe! det ser jag fram emot :) jaa mamma jag ska kora forsiktigt och jag har lovat mig sjalv att inte kora pa nagon av dom sota kossorna eller getterna som gar har mitt i vagen, for att inte tala om hundarna! :P
Supervarmt och fint vader har vi! Hoppas ni har det bar hemma!